Poradíme Vám. Kdy vyměnit matraci a jak vybrat tu správnou?

Matrace patří mezi ty produkty, které se nekupují každý den. A když se už rozhodneme ji koupit, měli bychom výběru věnovat náležitou pozornost, protože příštích několik let bude naší každodenní součástí. Pokud odkládáte koupi matrace, protože nevíte, jak na to, jste tady správně. Poradíme vám, jak vybrat správnou matraci a kdy je ta nejvhodnější doba na její výměnu.

Kdy je nejvhodnější doba na výměnu matrace?

Pokud jste si mysleli, že máte kvalitní matraci, která vám vydrží navždy, mýlíte se. I tu nejkvalitnější matraci musíte po několika letech vyměnit. Na výměnu matrace je ideální čas v těchto případech:

1. Používáte matraci dennodenně několik let

Životnost matrace se udává zhruba kolem 7 - 10 let, a i když ještě po vizuální stránce vypadá nepoškozeně, z hygienického hlediska je potřeba ji vyměnit. Během spánku totiž vypotíme velké množství tekutin, které matrace absorbuje. Hromadí se v ní tedy bakterie, plísně a roztoče.

2. Mechanicky opotřebovaná matrace

U méně kvalitních matrací můžete zpozorovat opotřebení už dříve. Jsou proleželé, mají trhliny a různé prohlubně i hrboly. V důsledku toho je spánek nepohodlný. Následkem toho se ráno cítíte úplně rozlámaní. Pak je potřeba matraci ihned vyměnit.

3. Současná matrace nevyhovuje

Je mnoho případů, kdy vám matrace už nemusí vyhovovat. Především jde o čalouněné postele, ve kterých jsou nekvalitní pěnové matrace. Nebo se jedná o zhoršený zdravotní stav - bolesti páteře, kloubů, alergie, kdy současná matrace vůbec nevyhovuje a je potřeba koupit novou.

Jak vybrat správnou matraci?

Neexistuje žádná univerzální a nejlepší matrace pro všechny, každý jsme jiný a pro každého je vhodná jiná matrace. Proto si před výběrem matrace odpovězte na několik otázek. Rádi spíte na měkkém nebo tvrdém lůžku, upřednostňujete přírodní materiál? Kolik vážíte a v jaké poloze nejčastěji spíte? Důležitým faktorem je i to, zda jste alergický na prach a roztoče, nebo se příliš potíte. Výběr matrace závisí i od bolesti páteře nebo kloubů.

1. Tvrdost matrace

Tvrdost, tuhost matrace patří mezi nejdůležitější faktory při koupi nové matrace. Uvádí se obvykle v rozsahu 1 až 7, od nejměkčí po nejtvrdší.

Mezi nejměkčí matrace patří matrace s línou (paměťovou) pěnoulatexové matrace. Ideálně se přizpůsobí tvaru těla a nevytvářejí protitlak. Avšak pozor, příliš měkká matrace u lidí s vyšší hmotností vyvolává pocit spaní jako v houpací síti a nutí svaly neustále pracovat, aby udržely páteř ve správné poloze.

Středně tuhé matrace jsou nejrozšířenější. Patří sem pěnové, sendvičové, pružinové či taštičkové matrace, ve kterých se kombinují měkčí materiály s tvrdšími. Tyto matrace se přizpůsobují tvaru těla a zároveň udržují páteř v rovině.

Tvrdší matrace jsou také tvořeny z tvrdších a měkčích materiálů, přičemž zde převládají ty tvrdší. Často bývají vyztužené kokosem, koňským žíním. Patří sem i matrace ze studené HR pěny, případně z PUR pěny s vyšším odporem proti stlačení.

Tvrdé matrace - mezi ně patří vybrané typy sendvičových, pružinových matrací, které obsahují vrstvy kokosu, tvrdou RE pěnu nebo studenou HR pěnu s vysokou hustotou.

A nejtvrdší matrace s tvrdostí 7 jsou matrace, kde se přímo leží na nepoddajných vrstvách přírodního kokosu nebo vrstvě z tvrdé RE pěny.

Pokud si nedokážete vybrat tvrdost matrace, zvolte si raději partnerskou matraci, která má na obou stranách rozdílnou tvrdost. Jsou skvělé i pro partnery, kteří mají rozdílnou hmotnost a neumí se shodnout na tvrdosti matrace. Každý z partnerů tak používá tu stranu, která mu podle tuhosti více vyhovuje.

2. Hmotnost člověka

Lidé s vyšší hmotností by si měli vybírat tvrdší matrace a naopak měkčí matrace by si měli vybírat lidé s nižší váhou. Pro člověka s nízkou hmotností se i středně tvrdá matrace může zdát jako velmi tvrdá a naopak pro člověka s vysokou hmotností se bude taková matrace zdát jako měkká. Pokud však disponujete vyšší výškou, je lepší zvolit měkčí matraci, protože váha se během spánku rozloží na větší plochu.

3. Poloha spánku

Aby se na matraci dobře leželo, je potřeba při výběru zohlednit spánkovou polohu. Pokud rádi a často spíte na břiše nebo na zádech, tužší matrace poskytne lepší oporu vaší páteři a zůstává tak v přirozené poloze. Měkká matrace by způsobila to, že by se vám těžiště do ní příliš vnořilo a tělo by se nacházelo v nepřirozené poloze.

Naopak měkčí matrace je vhodná během spánku na boku, protože dokáže lépe kopírovat tělo v oblasti pánve a ramen. Měkčí matrace nevyvíjí protitlak na rameno a boky, což zvyšuje komfort během ležení. Milovníci spánku na boku si mohou vybrat i zónované matrace, které mají měkčí zóny v oblasti ramen a kolen, aby se do nich snadněji vnořili. Pro ty, kteří spí na boku, ale také v jiných polohách, jsou vhodné středně tvrdé matrace.

4. Vyšší potivost

Patříte k lidem s vyšší potivostí? Měli byste vybírat matrace s vysokou vzdušností, aby pot nezůstával v matraci, ale aby se odvětrával. Eliminujete tak riziko množení roztočů nebo plísní a různých bakterií.

Skvělé jsou například pružinové či taštičkové matrace, které při každém pohybu dýchají a jsou plné vzduchu. Vhodné jsou také matrace s otvory i mezerami mezi jednotlivými vrstvami matrace či příčnými průřezy, které pomáhají matraci lépe odvětrat. Takovou službu v matraci poskytnou i přírodní materiály jako jsou kokos, žíně, mořská tráva či agáve.

5. Alergie

Alergie na prach a roztoče patří mezi nemoci, které dokážou spánek znepříjemnit. Pokud patříte mezi alergiky, tak si musíte vybrat matraci s antibakteriálními vlastnostmi, která zabraňuje šíření roztočů, plísní, bakterií a neabsorbuje prach. Vhodnou volbou jsou latexové matrace, protože latex je alergicky neutrální a odolný vůči plísním a bakteriím.

Pro alergika jsou skvělé matrace z antibakteriální pěny nebo ošetřeny speciální úpravou, která zabraňuje růstu mikroorganismů. Pozor i na potah matrace, také je pak třeba vybrat antibakteriální a antiroztočový potah.

6. Bolesti páteře a kloubů

Člověk s bolestmi páteře nebo kloubů by si měl vybrat z nabídky ortopedických matrací. Jsou tvrdší a poskytují kvalitnější podporu páteře. Při problémech s horní částí páteře, krční páteř i oblast lopatek, a při spaní v poloze na zádech, se doporučují tvrdší matrace. Pokud častěji spíte na boku, je vhodná středně tuhá nebo zónovaná matrace.

Při bolesti dolní části páteře vybírejte měkčí až středně tvrdou matraci, která bude dostatečně kopírovat zakřivení páteře a přiměřeně ji podepře. Nejměkčí matrace s línou (paměťovou) pěnoulatexové matrace se ideálně přizpůsobí tvaru těla a nevytvářejí protitlak. Slouží tak jako prevence proti vzniku proleženin, nebo jsou skvělé pro osoby trpící bolestivými klouby.

7. Podklad pod matraci

Pružný lamelový rošt - na něj můžete položit jakoukoliv matraci. Doporučují se na něj však nepružinové matrace, například matrace vyrobené z pěny nebo latexu. Pružinová matrace pruží dostatečně, proto ji nemusíte ukládat na pružný podklad. Lamelové rošty prodlužují životnost matrací, protože lamely odpruží část váhy a matrace je méně namáhána.

Pevná deska - skvělé jsou na ně pružinové a taštičkové matrace, které jsou plné vzduchu a výborně odvětrávají. Můžete na ni uložit i pěnové matrace, ale je potřeba kontrolovat vlhkost. Vhodné je vybrat pěnové matrace, které obsahují vzduchové kanálky, nebo potom sendvičové matrace s kokosovým vláknem, s masážním povrchem nebo HR pěnou.

Pevný rošt – vhodné jsou pro ně zejména pružinové a taštičkové matrace. I pěnové matrace lze uložit na pevný rošt, zejména vyšší pěnové matrace, které dostatečně pruží. Nižší pěnové matrace budou na něm působit tvrději než na lamelovém roštu.

8. Rozměry matrace

Dbejte na dostatečnou výšku matrace, která by měla být minimálně 12 cm, aby se dokázala přizpůsobit křivkám těla. Co se týče délky matrace, ta by měla být minimálně o 20 cm větší, než je vaše výška. Nic ale nenaděláte, pokud již máte koupenou kratší postel. Abyste koupili správnou velikost matrace, změřte vnitřní část rámu postele. Pokud máte netypický rozměr postele, nezoufejte, dnes se dají objednat i matrace atypických rozměrů.

Rada na závěr:

Určitě máte i vy své vlastní požadavky a preference při výběru matrace, proto byste je neměli opomenout. Je důležité, abyste se cítili na matraci pohodlně. Pokud ještě stále váháte a máte nezodpovězené otázky ohledně výběru správné matrace, rádi vám poradíme.

Google+