Jak vybrat správný polštář na spaní

Možná si to řada z nás ani neuvědomuje, ale výběr kvalitního polštáře na spaní je téměř stejně důležitý jako výběr správné matrace. Abyste se ráno probudili odpočatí a nebolel vás krk, je potřeba věnovat dostatečnou pozornost polštáři.

vankúš na spanie

Špatný polštář na spaní může představovat riziko

Pokud podceníte výběr správného polštáře, můžete si přivodit bolest hlavy, krku či páteře nebo zapříčinit chrápání. V případě, že si na spaní vyberete správný polštář, váš spánek bude kvalitnější a nebudete se cítit rozlámaní, ale odpočatí a svěží. Rozhodně byste si polštář neměli vybírat podle toho, jaký si koupila vaše kamarádka, nebo si ho kupovat v oddělení bytových doplňků – takový polštář je spíš vhodný do obýváku na ozdobu než na spaní.

Podle čeho vybírat polštáře na spaní?

Při výběru správného polštáře byste měli zohlednit hlavně polohu, v které nejčastěji spíte, nebo případné zdravotní problémy a tomu přizpůsobit tvar, výplň, výšku a pevnost polštáře. Správný polštář by měl držet hlavu při spánku ve správné poloze a poskytovat odpovídající pohodlí.

Při výběru polštáře byste měli dbát na tyto faktory:

  • polohu spánku, ve které spáváte,
  • vaše případné zdravotní problémy,
  • tvar, velikost a výplň polštáře,
  • roční období, na které polštář vybíráte.

Výběr polštáře podle polohy spánku

Při nákupu polštáře na spaní byste měli brát v potaz nejčastější polohu, v které spíte, protože pro každou polohu je vhodný jiný druh polštáře. Konkrétním polohám spánku jsme se věnovali v článku Jaké jsou správné polohy při spánku.

Při spaní na břiše je vhodný měkký a nízký polštář, který se přizpůsobí hmotnosti těla a zaručí, že nebude docházet k příliš velkému namáhání páteře. Existují i speciálně tvarované polštáře určené právě pro tento typ polohy, které zajistí, aby hlava nebyla příliš vysoko a páteř nevybočovala do nepřirozené polohy.

Pro ty, kteří spí raději na zádech, je vhodný polštář vyšší a středně měkký. Neměl by být však zas příliš vysoký, aby hlava nebyla během noci příliš vysoko a nedocházelo k napínání krčních svalů. Polštář by měl páteř udržovat v její přirozené zakřivené poloze a zároveň podepírat rovnoměrně ramena a krk. Doporučuje se menší polštář okolo 80 x 40 cm, který se přizpůsobí zakřivení krku. Nejvhodnější volbou pro tento typ polohy je anatomický polštář. I my si uvědomujeme důležitost správného polštáře, a proto ho náš e-shop přibaluje zákazníkům zdarma k objednávce matrací.

Pro lidi, kteří spí na boku, jsou vhodné vyšší, pevnější a tvrdší polštáře, které poskytují správnou oporu pro krk a ramena. Páteř během spánku musí být vždy rovná a hlava by se neměla zaklánět ani naklánět do stran. Doporučuje se pevný anatomicky tvarovaný polštář, který bude oporou krční páteři a ramenům.

Pokud spánkové polohy během noci často střídáte, doporučují se středně měkké a středně vysoké pružné polštáře, které budou poskytovat oporu při spánku na břiše, na zádech i na boku. Výborné jsou takové, které se tělu přizpůsobí, například polštáře obsahující paměťovou pěnu, která se přizpůsobí teplotě těla.

Výběr polštáře podle zdravotních problémů

Někteří z nás bohužel mají určité zdravotní problémy, které je třeba při výběru polštáře zohlednit. Před samotným nákupem je dobré se poradit i s lékařem. Existují také obecné rady, podle kterých se můžete řídit.

Pokud jste alergik, doporučují se polštáře z dutého vlákna, hedvábí nebo s paměťovou pěnou. Vyhnout byste se měli především péřové výplni polštářů, v které se usazují roztoči. Samozřejmostí by měly být snímatelné polštářové povlaky, které se dají prát. Pokud vás zajímá, jak se zbavit roztočů, přečtěte si článek Jak se zbavit roztočů v posteli.

V případě, že máte bolesti krční páteře, byste tomu měli přizpůsobit i výběr polštáře. Tyto bolesti totiž způsobuje špatný polštář nebo nevhodná matrace, případně špatná poloha při spánku. Pokud například spíte na břiše a trpíte bolestmi krční páteře, jsou během spánku nesprávně namáhány svaly v oblasti krku. Ideální jsou anatomicky tvarované polštáře, které zmírňují bolesti a přizpůsobují se tvaru šíje.

vankúš na noc

Velikost, tvar a výplň polštáře

Nejprodávanějším rozměrem polštáře je rozměr 70 x 90 cm. Neměl by sahat pod ramena a při spánku na boku by se ramena měla zabořit do matrace. Vybírejte spíše polštáře menších rozměrů, například 50 x 70 nebo 40 x 60 cm.

Polštáře můžete vybírat i z velké nabídky různých tvarů, nejčastější však bývají polštáře obdélníkového nebo čtvercového tvaru. Pro lidi, kteří mají problémy s páteří nebo jim chtějí předejít, je vhodný tolikrát zmiňovaný anatomický polštář. Ten zvyšuje ortopedické vlastnosti matrace a výrazně napomáhá účinnému odpočinku během spánku. Nejčastěji má tvar dvojité vlnovky a je tvarovaný tak, aby ramenům, páteři a hlavě poskytoval co největší oporu. Zmírňuje tlak a poskytuje maximální pohodlí v oblasti šíje. Vyrábí se z tvrdších materiálů, které lépe drží tvar.

V současnosti jsou ve velké míře nahrazované péřové polštáře moderními materiály, které se snadněji udržují a jsou vhodné i pro alergiky. Pokud však nemáte problémy s alergiemi, nemusíte péřové polštáře zatracovat. Péřové polštáře už nejsou takové, jaké bývaly. Jsou modernější a o hodně kvalitnější. Nejčastěji používaným materiálem je polyesterové mikrovlákno, které oceníte, pokud chcete mít měkčí polštář, a které je možné prát v pračce. Do anatomicky tvarovaných polštářů se jako výplň používají nejčastěji různé pěny. Mají vyšší pevnost a jsou vhodné pro lidi, kteří spí na boku a na zádech. Sáhnout můžete i po polštářích z paměťové (líné) pěny. Ty se rychle přizpůsobí teplotě i tvaru těla a poskytují tak optimální podporu krční páteři.

Spát s polštářem nebo bez něj?

Možná už jste slyšeli, že spánek je zdravější bez polštáře. Ano, může to tak být, ale není to pravidlem. Velkou roli hraje skutečnost, zda máte problém s pohybovým aparátem. Pokud ne, neměl by vám spánek bez polštáře škodit. Ale i v takovém případě se doporučuje pod krk aspoň srolovat malý ručník. Na to, abyste zjistili, zda máte pohybový aparát v pořádku, vyzkoušejte jednoduchý test. Postavte se zády ke zdi. Paty, zadek a hrudní část zad k ní přitlačte. Pokud se hlava bez záklonu opírá o dveře, tak nemáte problém a spánek bez polštáře je u vás vítaný.

Důležitou roli při tom samozřejmě hraje i výběr matrace. V případě, že spíte na boku, bylo by vhodné, aby byla matrace zónová a dostatečně měkká v oblasti ramen, aby se rameno zabořilo do matrace. V případě potřeby nás kontaktujte nebo navštivte poradnu.

Google+