Takové jsou důsledky, pokud spíte na špatné matraci. Netrpíte na ně i vy?

Rána bývají někdy obtížná. Pokud se však pravidelně budíte s bolavými zády nebo vás dokonce ráno po probuzení pobolívá celé tělo, něco není v pořádku. Ačkoli tyto bolesti mohou pocházet z různých zdrojů, měli byste zvážit i ten, který vás dosud možná ani nenapadnul: stará, proleželá nebo nevhodně vybraná matrace. Přečtěte si o tom více v našem článku, kde vám také poradíme, co můžete udělat, abyste to napravili.

muž na posteli

Matrace mají omezenou životnost

Zmiňovali jsme to už víckrát, ale ne každý o tom už slyšel. Matrace skutečně nejsou vyrobeny k tomu, aby sloužily celý život. A pokud se vyleží nebo zdeformují, případně jsou pro vás příliš měkké či tvrdé, mohou být původcem nepříjemných ranních bolestí, astmatu nebo alergií. Samozřejmě existuje také mnoho jiných důvodů, proč nemusíte mít kvalitní noční spánek.

To, co jíte, kolik pijete a co děláte před spaním, může mít škodlivý vliv na váš odpočinek. Kofein je již známý pro svou schopnost udržet vás ve stavu bdělosti, ale problémy může způsobit i obyčejná voda, protože dokáže vytvořit situaci, že budete muset vstát uprostřed noci, abyste si ulevili. Podobně i televizor či mobil můžou nežádoucím způsobem stimulovat mysl, čímž výrazně ztíží usínání.

Jak zjistíte, že nemáte špatnou matraci

Prvořadým kritériem pro takové posouzení matrace je její věk. Kvalitní matrace může při vhodné péči vydržet kolem 10 let. To se liší v závislosti na matraci, jakou používáte, ale obecně se za optimum považuje rozpětí od 8 do 10 let. To však platí jen za předpokladu, že s matracemi zacházíte tak, jak je třeba. Matrace není trampolína, takže nedovolte nikomu, aby na ní skákal, jakkoli zábavné se to může zdát.

Starší matrace také přinášejí několik problémů spojených s hygienou, jako je hromadění prachu, plísní či roztočů. Noční pocení způsobuje pronikání tekutiny dovnitř matrace a následnou tvorbu plísní. Odumřelá kůže zase podporuje množení roztočů a ty jsou zodpovědné za vznik astmatu či kožních alergií, například ekzému.

žena spí

Matrace, která vám zkrátka nesedla

Kromě problémů spojených s věkem matrace je potřeba vzít v úvahu i hlavní faktor, kterým jste vy sami. Stejná matrace může být dobrá pro jednu osobu, ale pro vás může být absolutně nevyhovující. Stačí se podívat na různé druhy matrací, jaké jsou, a hned vám je jasné, že něco jako jedna ideální matrace pro všechny prostě neexistuje.

Někteří lidé dávají přednost měkčí matraci, zatímco jiní upřednostňují tvrdší, resp. něco mezi tím. Musíte také zvážit velikost matrace, materiál, ze kterého je vyrobena a různé druhy technologií používaných k její výrobě. Výběr matrace nemusí být složitý, je to však rozhodnutí, které byste měli nejprve důkladně zvážit.

Takto se projevují důsledky špatné matrace

  • Nesoustředěnost – Nedokážete se pořádně soustředit na to, co děláte? Pravděpodobně to způsobuje špatná matrace. Nekvalitní spánek může zapříčinit to, že budete nesoustředění a nebudete schopni dělat více věcí najednou, které byste za jiných okolností byli schopni udělat. Studie ukazují, nakolik vaše kognitivní schopnosti závisí od dosažení dobrého nočního spánku, což si samozřejmě vyžaduje postel, ve které se budete cítit dobře.
  • Nedostatek kreativity - Při nedostatku spánku je obtížné oplývat svěžími nápady. Ba právě naopak, pozorujeme, že dovednosti při řešení problémů se mohou zhoršovat a vše, co vyžaduje trochu improvizace, se stává příliš náročným.
  • Problémy se srdcem - Každá z REM fází spánku má za následek snížení krevního tlaku, čímž se tlak dostává zpět na normální úroveň. Přerušení těchto spánkových cyklů může zabránit správnému snížení krevního tlaku, což může vést k potenciálním srdečním problémům. Kromě toho během spánku tělo uvolňuje hormony, které pomáhají regulovat stres. Bez nich se stres může hromadit, čímž dochází k dalšímu zvýšení krevního tlaku.
  • Přibírání na váze -  Věřte tomu, nebo taky ne, ale špatný spánek může způsobit přibývání na váze. Pokud nespíte dobře, metabolismus se může začít zpomalovat, takže pro tělo bude stále obtížnější spalovat tuky a vše, co přes den zkonzumujete.

žena na váze

Kromě toho způsob spánku ve velké míře ovlivňuje i hlad. Existují dva hormony, které regulují chuť k jídlu, říká se jim leptin a ghrelin. Leptin se snaží, aby se tělo cítilo syté, spánek udržuje tyto úrovně ve vyšších hladinách. Na druhé straně je ghrelin, hormon zodpovědný za to, aby tělo cítilo hlad, který spánek udržuje na nízké úrovni.

  • Úzkost a deprese - Možná jedna z největších věcí, za které je špatný spánek zodpovědný, je schopnost ovlivnit duševní stav. Nespavost způsobená spánkem na nepohodlné matraci může vést až k pocitům deprese.

Co dělat, když máte špatnou matraci

Pokud jste v uvedených příznacích poznali ty, které trápí i vás, je velmi pravděpodobné, že máte špatnou, resp. nevhodnou matraci. Naštěstí existuje mnoho možností, jak si můžete pomoci. Nemusíte si hned kupovat novou matraci, pokud vám to například nedovolí současné finanční možnosti. Můžete si ale vybrat vrchní matraci a netrpět následky spánku na nekvalitní matraci. Ideálním řešením však zůstává koupě nové matrace, u které si ale musíte dávat pozor na správný výběr, abyste se svou volbou byli opravdu spokojeni.

Google+