Ranní bolest páteře a ztuhlost

Budíte se ráno ztuhlí a bolí vás záda? Těchto případů každoročně přibývá. Pokud se nejedná o sporadickou záležitost, rozhodně nad tím nemávněte rukou! Ostrá ranní bolest zad, která vám brání začít den naplno, může být příznakem závažných onemocnění. Ranní bolesti páteře mohou znamenat například problémy se srdcem, ledvinami, dýchacími či trávicími orgány nebo onemocnění močových cest. U žen může být bolest zad příznakem i některých druhů gynekologických onemocnění.

bolesť chrbta

Příčiny bolesti zad jsou různé

První, co byste měli začít sledovat, je to, kdy a jak bolest nebo ztuhlost páteře vznikla a co může být její nejpravděpodobnější příčinou. Je také záhodno přijít na to, co ji zmírňuje, nebo naopak, co ji zhoršuje. Jen tak budete mít šanci na úspěšnou léčbu.

Nejčastějšími příčinami bolesti zad bývá úraz, napětí, přílišný stres, nezdravý způsob života, sedavé zaměstnání či nedostatek pohybu. Ve hře jsou například i genetické predispozice. Problémy se zády mívají o něco častěji obézní lidé a lidé se špatným držením těla. Mezi ohrožené patří také lidé, kteří v práci zvedají těžká břemena.

Možná vás překvapí poznatek, že kouření zvyšuje riziko chronické bolesti zad. Nikotin totiž omezuje zdravý průtok krve v těle, což platí i pro obratle a meziobratlové ploténky. Jejich stav se tak může zhoršovat, což má za následek záněty a bolesti zad. Důležité je rozlišit, zda se jedná o bolest akutní (náhlou, způsobenou například úrazem), nebo chronickou, která má dlouhodobý charakter (endokrinní poruchy, degenerativní onemocnění pohybového aparátu apod.).

Přečtěte si také: Jakou matraci zvolit při bolesti zad?

Revmatické ranní bolesti

Ranní bolest zad může být způsobená revmatem. Nemocného budí brzy ráno a nutí ho vstát z postele. Často je provázena bolestmi kloubů a únavou. Dalším charakteristickým příznakem je ztuhlost kloubů, která se objevuje hlavně ráno.

Revmatická artritida neboli revma je zánětlivé autoimunitní onemocnění, které postihuje klouby a pacientovi způsobuje nepříjemné bolesti. Později se může rozšířit a napadnout kůži, oči, plíce a srdce. V takových případech nestačí rehabilitační metody a je třeba přistoupit k medikamentózní léčbě.

Diagnostika je při bolesti zad zásadní

Správná diagnóza určí směr a možnosti léčby, případně jejich pořadí. Například známá McKenzie metoda pomáhá v krátkém čase stanovit příčinu bolestí. Její pomocí hledá terapeut polohu nebo pohyb, který snižuje nebo odstraňuje podstatu problému. Pacient poté cviky denně cvičí a na základě jeho reakcí se léčba upravuje, dokud se obtíže nezmírní, případně úplně neustoupí.

Způsob léčby

Léčba je různá a závisí přímo na příčinách, které bolest zad vyvolaly. Při akutní bolesti se doporučuje klid na lůžku a farmakoterapie dostupnými léky proti bolesti a zánětu. Mnohdy pomáhají i obstřiky lokálními anestetiky. Zajímavá je také léčba orthokinem. Je založena na principu rozmnožení tělu vlastních bílkovin z krve pacienta, které se pak pacientovi injekčně aplikují. Účinná je zejména u pacientů s degenerativním onemocněním kloubů.

V mnoha případech se osvědčí i fyzikální terapie, například léčba teplem, infračerveným zářením, parafínovými zábaly, magnetoterapií, ozónoterapií, elektroléčbou apod. Mnohdy je třeba doplnit léčbu pravidelným pohybem.

Nejčastěji se na léčbu zad používají tyto metody:

  • klid a úlevová poloha – pacient by se měl šetřit a nenamáhat se
  • nasazení medikamentózní léčby – na běžné zmírňování bolesti se využívají volně prodejné přípravky, jako jsou léky proti bolesti, chladivé gely s obsahem bylinných výtěžků, masti, hřejivé náplasti
  • rehabilitace – cílené cvičení zaměřené na páteř, které aktivuje hluboký svalový stabilizační systém

ranná bolesť chrbta

Čemu byste se měli rozhodně vyhnout

Jednostranná zátěž – nebezpečná je zejména práce ve výrobě u pásu. Způsobuje nerovnoměrné zatížení jednotlivých částí zad.

Nárazová zátěž po dlouhé nečinnosti – častou příčinou problémů s páteří je i nadměrné zatížení, které následuje po delší době klidu. Pokud například během týdne pracujete v kanceláři u počítače a o víkendu na dvě hodiny zaberete v posilovně, nepomůžete si, spíše si uškodíte.

Nošení tašky nebo kufříku v jedné ruce nebo na jednom rameni – toto může být příčinou přetížení a zkřivení páteře. Lepší je nosit věci v batohu na zádech, případně střídejte každých pět minut zatížení obou stran.

Vhodná prevence proti bolesti zad

Naučte se bolestem zad předcházet. Základem je správné držení těla. Hlava, krk a hrudník mají být v jedné ose. Posilují se také břišní svaly, které drží pánevní pletenec, a tak poskytují zádům oporu. Ochablé svaly mají za následek nepřirozené zakřivení páteře a s tím spojené bolesti zad.

Pracujete u počítače? Dlouhodobé sezení představuje pro páteř negativní zátěž, proto odborníci doporučují, abyste se aspoň každých dvacet až třicet minut zvedli ze židle a prošli se. Takovou změnou polohy ztuhlá záda uvolníte. Stejně důležitá je i vhodná židle. Ta by měla být vyšší a měla by mít opěrky, o které se můžete pohodlně opřít.

Které sporty jsou na záda dobré?

Nejvhodnějším cvičením na ztuhlá záda je plavání. Doporučuje se například i pomalé strečingové cvičení, jako je jóga nebo pilates. Rozhodně se však nedoporučuje běh na tvrdém povrchu, protože i když je zdravý a má pro tělo spoustu přínosů, otřesy se přenášejí z kotníků do kolen, boků a spodní části páteře. To může mít za následek bolest zad. Pokud se běhu nechcete vzdát, zaběhejte si raději po lesní nebo jiné cestě s měkkým povrchem.

Google+