9 největších mýtů o spánku

Spánek je pro organizmus velmi důležitý a je neoddělitelnou součástí našeho života. Je bezpochyby pravda, že mnozí lidé mají v současnosti problémy se spaním, a proto uvěří různým zaručeným tipům, na které narazí. O spánku se můžeme dočíst spoustu informací, doporučení i faktů, jimž slepě věříme, ale ve skutečnosti může jít jen o obyčejné mýty, kterým bychom neměli věřit.

žena spí

1. Přes víkend doženeme nedostatek spánku

Mnozí se pokoušejí dohnat o víkendu zameškaný spánek z pracovního týdne. Vyspávají do oběda s odůvodněním, že dospí to, co zameškali, když chodili v týdnu do práce nebo do školy.

Spaním o víkendu se ale nikdy deficit spánku nedožene. Vědci z Univerzity v Chicagu dokonce přišli na to, že střídáním krátkého spánku během týdne a vyspáváním o víkendu se tělo oklamat nedá, přetěžuje se a není schopné stoprocentně fungovat. Dohnat se dají 2–3 noci, během kterých jsme si nedopřáli dostatek spánku, ale víc chybějících hodin spánku v týdnu se přes víkend dohnat nepodaří. Pro kvalitní spánek je důležitá pravidelnost a přibližně stejná délka spánku. Proto je třeba chodit spát ve stejnou dobu nejen přes týden, ale i o víkendech.

2. Každý by měl spát okolo 8 hodin denně

I když se doporučuje spát 7–8 hodin denně, každý jsme jiný a máme odlišné nároky na dobu spánku. Pro někoho to může být hodně, pro jiného málo. Pro kvalitní spánek je důležité, aby proběhly všechny spánkové cykly, včetně nejhlubších fází, ale je třeba nezanedbávat ani kvalitní matraci.

Jak ale zjistit, kolik spánku naše tělo potřebuje? Pokuste se během jednoho týdne chodit spát vždycky, když pocítíte únavu. Ráno vstaňte přirozeně, bez budíku. Pokud vám stačí spát šest hodin, není důvod zůstávat v posteli o dvě hodiny déle.

3. Alkohol je účinný na spánek

Jde o velmi rozšířený, leč nepravdivý mýtus. Je pravda, že po konzumaci alkoholu snadno usnete, protože jde o tlumicí látku, která psychicky uvolňuje a pomáhá usnout, ale to je všechno. Kvalita spánku se vlivem alkoholu snižuje. Alkohol obírá tělo o schopnost dosáhnout hlubokého spánku, který je potřebný na bezchybné fungování během dne. Tělo se v noci nevěnuje regeneraci, místo toho odbourává alkohol. Sklenka vína večer sice může pomoci usnout, ale většímu množství alkoholu se raději vyhýbejte.

Tip: Pokud chcete vědět, co dalšího byste neměli dělat před spaním, přečtěte si náš článek.

4. Během spánku tělo nic nedělá

Dalším mýtem je, že naše tělo během spánku odpočívá a nic nedělá. Je to však přesně naopak. Tělo dobu našeho spánku využívá k obnově a opravě buněk a vytváří nová neuronová spojení v mozku. I mozek během spánku pracuje, zpracovává informace a zážitky, které jsme během dne prožili. Navíc organizmus ve tmě produkuje hormon melatonin, který kromě jiného zpomaluje stárnutí. Pokud máte dostatek kvalitního spánku, tělo se vám odvděčí zlepšením koncentrace, posílením imunitního systému a zpomalením stárnutí.

5. Čím je člověk starší, tím méně potřebuje spát

Tento mýtus pramení z toho, že mnoho starších lidí vstává nad ránem. Je však třeba poznamenat, že chodí také brzy spát a jsou zvyklí si zdřímnout i během dne, proto mají v noci kratší spánek. Potřebný čas na spánek se ustálí v dospělosti a ve stáří se už nemění. S věkem se mění jen poměr mělkého a hlubokého spánku. Čím je člověk starší, tím přibývá hluboká regenerační fáze, a naopak malé děti potřebují ukládat spoustu informací, proto u nich převažuje mělký spánek.

6. Zdřímnutí po obědě má špatný vliv na večerní usínání

V dnešní uspěchané době je málo lidí, kteří si dopřejí zdřímnutí po obědě. Mnozí si myslí, že pokud si po obědě zdřímnou, nebudou moci večer usnout. Opak je však pravdou, zdřímnutí po obědě nastartuje produktivitu y zlepší koncentraci a na večerní usínání nemá vliv. Nemělo by však trvat déle než dvacet minut, jinak bude mít takové zdřímnutí opačný efekt, nebude se vám chtít vstát z postele a večer nebudete moci usnout.

poobedná siesta

7. Čím jsme unavenější, tím lépe se vyspíme

Opak je pravdou. Extrémní únava může způsobovat problémy s usínáním a se spánkem jako takovým, dokonce může přivodit i nespavost. Pro tělo je spánek náročným dějem, při němž dochází k regeneraci buněk. Pokud se vám povede usnout po namáhavém dni, bude spánek mělký a nenabije vás novou energií.

8. Po tabletkách se lépe spí

Pokud několik dní po sobě nemůžete usnout, mohou tabletky tento problém krátkodobě vyřešit, ale spánek po jejich užití není plnohodnotný. Pokud vás trápí dlouhodobá nespavost, mějte na paměti, že nekontrolovaným užíváním léků se jí nezbavíte. Za pár dní se může stát, že stejná dávka léků už nebude mít stejný účinek, a můžete spadnout do závislosti na hypnotikách. Po užití léků je člověk zklidněný, a pokud usne, spí spánkem, který má do kvality daleko, což postupem času může například poškodit paměť.

9. S usínáním pomáhá počítání oveček

O tomto mýtu jste už určitě slyšeli, že pokud nemůžete usnout, napočítejte do stovky. Pak usnete. Zdravý člověk by měl usnout asi po 15 minutách. Pokud večer nemůžete usnout nebo jste se v noci probudili a máte pocit, že hned neusnete, je zbytečné zůstávat v posteli a počítat ovečky. Doporučuje se vstát z postele a dělat nějakou jednoduchou činnost, udělat si například čaj nebo si přečíst knihu. Ale v žádném případě se nedoporučuje sledovat televizi.

Google+