Poruchy spánku a migréna spolu mohou souviset. Jak vystoupit ze začarovaného kruhu?

V noci jste se pořádně nevyspali a už víte, že druhý den můžete očekávat záchvat migrény. Nebo vás přepadne migréna a brání vám upadnout do spánku, který by vám přinesl toužebně očekávanou úlevu od bolesti. Naštěstí už víme, jak si můžete pomoci. Přečtěte si o tom více v našem článku.

nemocná žena

Pulzující bolest hlavy jménem migréna

Migréna je jednou z nejčastějších bolestí hlavy, pro kterou jsou charakteristické intenzivní, pulzující bolesti poloviny hlavy, často spojené s nevolností, zvracením a citlivostí na zvuk a světlo. Jedná se o šestou nejzávažnější nemoc na světě a první mezi neurologickými onemocněními. Migréna může vést ke zhoršené kvalitě života a značnému zdravotnímu postižení migreniků. Navíc je komorbidní s více psychiatrickými stavy, jako jsou úzkost a deprese.

U pacientů s migrénou (dětí nebo dospělých) se zároveň velmi často vyskytují poruchy spánku. Postihují přibližně 30 % až 50 % pacientů s migrénou. Kromě toho mohou být poruchy spánku spouštěčem záchvatů migrény, které se zlepšují dostatečným kvalitním spánkem. Lidé s chronickou migrénou jsou obvykle také náchylní k ranním bolestem hlavy v důsledku nedostatečného spánku.

TIP: Jak na zdravý režim spánku

Migréna a nespavost předmětem výzkumů

Nespavost je častá a často opomíjená porucha spánku, která se vyskytuje u lidí všech věkových kategorií a ras. Přibližně jedna až dvě třetiny dospělých mají příznaky nespavosti a zhruba 10 až 15 % splňuje diagnózu chronické nespavosti. Přitom nedostatek kvalitního spánku je často jedním ze spouštěčů migrenózních záchvatů. Souvislost mezi migrénou a nespavostí byla hodnocena v několika epidemiologických studiích. Cílem bylo zjistit, zda migrény způsobuje špatná kvalita spánku, nebo zda naopak nekvalitní spánek vede k migrénám.

unavená žena

Bylo zjištěno, že u pacientů s migrénou byl zdokumentován výrazně vyšší výskyt nespavosti a stížností na nespavost v porovnání s pacienty bez bolesti hlavy. Zároveň byl u osob s nespavostí zaznamenán vyšší výskyt migrény ve srovnání s osobami bez nespavosti. Podle některých výsledků studií může být souvislost mezi migrénou a nespavostí obousměrná. Přítomnost nespavosti se zároveň pojí se zvýšenou intenzitou migrenózní bolesti, frekvencí záchvatů a rizikem přechodu do chronicity. Bylo rovněž zjištěno, že pozorovaný vztah mezi nespavostí a migrénou nelze přičíst výlučně úzkosti a depresi.

Vztah mezi migrénou a spánkem

Spánek, nálada a bolesti hlavy jsou řízeny společnými oblastmi v mozku. Všechny přitom používají podobné chemické posly, takže není náhoda, že problémy se spánkem mohou vyvolat migrénu.

Nedostatečný spánek, poruchy spánku, dlouhé ranní vyspávání a nekonzistentní spánkové cykly (např. práce na směny, životní styl), se často uvádějí jako spouštěče záchvatu migrény. Tento názor podporují i ​​různé klinické zkušenosti, které naznačují, že špatná kvalita spánku by mohla být rizikovým faktorem pro progresi migrény.

spící žena

Vztah mezi spánkem a migrénou je poněkud složitý, protože existuje množství různých poruch spánku. Migréna může narušovat spánek a poruchy spánku zase mohou snižovat práh bolesti, což zhoršuje migrénu. Migrénu, ale podobně i spánek, navíc spojují stejné faktory, které na ně mají výrazný vliv, například stres nebo pozdní/nadměrná konzumace kofeinu, případně obezita jako projev metabolického syndromu.

Doporučení pro migreniky pro zlepšení kvality spánku

Spánek může zmírnit nebo dokonce zcela odstranit bolesti hlavy, proto je tak důležité dbát na správné množství a kvalitu spánku. Dobrou zprávou je, že správné spánkové návyky jsou jedním z nejúčinnějších nástrojů pro zvládnutí migrény:

• Dodržujte spánkovou hygienu, tzn. dopřejte si spánek minimálně 8 hodin denně.
  • Snažte se chodit spát a vstávat každý den ve stejnou dobu, abyste si regulovali cirkadiánní cyklus.
  • Alespoň hodinu před spaním vypněte počítač, tablet, mobil i televizor.
  • Pomoci může i konzumace 3 jídel ve stejnou dobu denně, dodržování pitného režimu a vyhýbání se zpracovaným potravinám, které obvykle obsahují více spouštěčů migrény (včetně sladidel, konzervantů a jiných přídatných látek a umělých barviv).
  • Spěte v tichém, tmavém a dobře vyvětraném pokoji.
  • Nezapomínejte, že nejen příliš málo, ale také příliš mnoho spánku může vyvolat bolesti hlavy, jako je migréna.

TIP: Jak bojovat s poruchami spánku při depresi