Budíte se s bolestí hlavy? Prozradíme vám důvody

Vzbudit se ráno s bolestí hlavy není zrovna ideální start do nového dne. Čeká vás přece tolik povinností, které musíte zvládnout! Abyste takovému stavu mohli v budoucnu předejít, měli byste vědět, co může být jeho příčinou. Přinášíme přehled nejčastějších faktorů, které mohou za ranní bolesti hlavy a také tipy, které vám přinesou úlevu od tohoto trápení.

muž s migrénou

Ranní bolest hlavy má různé důvody

Nepříjemné ranní bolesti hlavy se obvykle začínají ozývat mezi čtvrtou hodinou ranní až devátou hodinou dopoledne a často dokonce přerušují spánek. Taková bolest může být intenzivní a nezřídka může dojít až k migréně. Obecně rozdělujeme bolesti hlavy na primární a sekundární.

Primární bolesti hlavy, mezi které patří i migréna, mají chronický a záchvatovitý charakter a nejsou průvodním znakem jiného onemocnění. Opačně je tomu v případě sekundárních bolestí hlavy, kde zařazujeme i ranní bolesti hlavy z krční páteře nebo vysokého tlaku. Zde může být příčinou závažný zdravotní problém, úraz nebo i méně závažné stavy vyvolané stresem či nesprávnou polohou během spánku.

Proč ráno bolí hlava a jak si můžete pomoci

• Dehydratace – pokud jste předchozí den vypili jen velmi málo tekutin, vaše tělo na to může odpovědět nepříjemnou ranní bolestí hlavy. Riziko se zvyšuje zejména v horkých letních měsících, kdy z těla hodně vody odchází prostřednictvím pocení nejen přes den, ale i v noci. V takovém případě nejlépe uděláte, když se hned po probuzení pořádně napijete. Vhodným nápojem bude čistá nebublinková voda, můžete do ní přidat trochu citronové šťávy. Vypijte alespoň jeden plný hrnek a za půlhodinu další. Pokud byla na příčině dehydratace, je velmi pravděpodobné, že se vám konečně uleví.

ženu bolí hlava

• Alkohol – to, že večerní alkohol může za ranní bolesti hlavy, nemusíme nijak zvlášť zdůrazňovat. Někomu opravdu nechybí mnoho k tomu, aby se ráno probudil odvodněný, v důsledku čehož se mu zpomalí krevní oběh a vyvolá bolest hlavy. Ani alkohol nemá dobrý vliv na kvalitu spánku. Přestože s jeho pomocí můžete rychleji usnout, váš spánek rozhodně nebude kvalitnější. Tělo potřebuje alkohol rozložit pomocí alkoholdehydrogenázy, což ho výrazně zatěžuje, takže určitě nebude odpočívat a regenerovat se. Chcete-li následky večerní skleničky zmírnit, dopřejte si větší množství vlažné vody a dávku vitamínu C, který podpoří činnost jater.
  • Nedostatek spánku – většina odborníků doporučuje spát 8 hodin denně, ale tento počet je třeba samozřejmě přizpůsobit individuálním potřebám jednotlivce. Jisté je ale to, že pokud spíte méně než 6 hodin denně, nejenže tím snižujete svůj pracovní výkon, ale ohrožujete tak i své zdraví. Ranní bolest hlavy vyvolaná nedostatkem spánku se nejlépe odstraní tak, že tělu dopřejete to, co mu právě chybí – spánek. Pokud to však z různých důvodů není možné, můžete na momentální stav použít volně prodejné léky proti bolesti. Do budoucna se však vyvarujte častého ponocování a raději si jděte lehnout dříve.

žena s obkladom

• Nevhodná matrace nebo polštář – ranní bolesti hlavy mohou pocházet i ze ztuhlé krční páteře. Nejčastěji jsou způsobeny nevhodnou polohou při spánku, v němž má člověk nepřirozeně položenou hlavu nebo vykroucený krk a také stresem, který způsobuje stažení krčních svalů. Příčinou může být i proleželý polštář nebo matrace. Jako okamžité řešení se doporučuje účinná masáž krku balzámem nebo olejem s obsahem uvolňujících a relaxačních extraktů z bylin. Stažené svaly uvolníte i pomocí horké sprchy nebo teplého obkladu přiloženého na šíji. Z dlouhodobějšího hlediska zvažte koupi anatomického polštáře, případně si vyberte novou matraci, která bude lépe vyhovovat vašim potřebám.

Náš tip na rychlou úlevu od bolesti: natřete si krk balzámem nebo mastí s obsahem bylinných výtažků na uvolnění svalů (například z jírovce maďalu) a následně si šíji prohřejte horkým proudem vzduchu z fénu. Stažené svaly se uvolní a bolest ustoupí.

• Migréna - migrenózní bolest hlavy je kapitola na samostatný článek a ti, co jí trpí, vědí, že spouštěče, které tuto pulzující bolest podmiňují, se mohou lišit od jednoho člověka k druhému. Pokud se vzbudíte s migrénou, vezměte si co nejdříve léky, které vám předepsal váš neurolog a uložte se do místnosti, kde vás nebude rušit světlo ani hluk. Pravděpodobně máte své osvědčené metody, které vám zabírají, přesto při záchvatu nezaškodí vyzkoušet i ledový zábal. Zabalte kostky ledu, případně sáček mražené zeleniny, do ručníku a přiložte na čelo. Chlad pomůže stáhnout cévy, které jsou při migréně roztažené.
  • Vysoký krevní tlak – ráno se mohou také objevovat bolesti hlavy spojené se závratěmi, nevolností, tlakem v uších či bolestmi na hrudi. Tento druh bolesti hlavy patří mezi sekundární. Vyskytuje se u lidí, kteří mají problémy s vysokým krevním tlakem, to znamená, že jejich hodnoty krevního tlaku převyšují optimálních 120/80 mm Hg a sahají až nad 140/90 mm Hg.

Jako okamžitá pomoc je vhodné vzít si prášky, které vám předepsal lékař, dopřát si dostatek tekutin a odpočinek na lůžku. Při zhoršení se doporučuje navštívit lékaře. Pro zlepšení celkového zdravotního stavu a snížení vysokého krevního tlaku je potřeba upravit jídelníček a začít pravidelně sportovat.