Jak modré světlo ovlivňuje kvalitu spánku a proč se mu raději vyhýbat

O škodlivosti modrého světla z digitálních obrazovek, smartphonů, televizorů, tabletů nebo počítačů, jste již určitě slyšeli. Jak přesně ale ovlivňuje nejen náš spánek, ale i celkové zdraví a co můžete udělat pro to, abyste minimalizovali jeho účinky, vám už prozradíme v našem článku.

pár s mobilem

Modré světlo a cirkadiánní rytmus

Není žádné tajemství, že díky oblíbeným elektronickým zařízením je modré světlo téměř neustále přítomné v běžném životě každého z nás. Neměli bychom však zapomínat ani na to, že jeho nadměrné množství může kromě jiných problémů negativně působit i na náš spánek.

Světlo jako takové je nejdůležitějším faktorem vnějšího prostředí, které určuje cyklus spánku a bdění a fungování cirkadiánního rytmu. Až do vynalezení umělého světla a elektronických zařízení tento rytmus ovlivňovalo především slunce. V současnosti je však původní cirkadiánní rytmus dotčený lidskou činností, například vystavováním se umělému světlu. Proto vystavení modrému, ale i bílému světlu krátce před spaním může vést k poruchám spánku.

Působení modrého světla na náš organizmus

Modré světlo není ve své podstatě špatné. Působení modrého a bílého světla během dne je prospěšné pro naše zdraví a pohodu, ale jeho nadměrné působení (zejména v noci), může mít negativní vliv na cirkadiánní rytmus a spánkový cyklus. Na rozdíl od něj je červené, žluté nebo oranžové světlo v tomto ohledu bezpečné, protože na cirkadiánní rytmus má jen malý nebo dokonce žádný vliv.

bdící muž

Podstata negativního působení tkví v tom, že přílišné vystavení modrému světlu před spaním může potlačit tvorbu melatoninu. Jde o tzv. "spánkový" hormon produkovaný v epifýze, který reguluje cirkadiánní rytmus. Vystavení se modrému světlu tedy může vést k nedostatečné produkci melatoninu, což může bránit večernímu usínání.

Tip: Jak imunita ovlivňuje kvalitu spánku + tipy jak si zlepšit obranyschopnost

Příliš mnoho modrého světla škodí

Věděli jste, že modré světlo aktivuje receptory sítnice stokrát více, než bílé světlo? Pokud jste zvykli usínat při zapnutém televizoru nebo si rádi čtete z mobilu či tabletu před spaním, vystavujete se riziku vzniku onemocnění, jako jsou poruchy spánku, deprese či oslabení imunitního systému.

muž s tabletem

Dalšími z řady nežádoucích účinků při dlouhodobém a nadměrném působení modrého světla a současném nedostatku spánku jsou kardiovaskulární onemocnění, obezita, diabetes 2. typu nebo rakovina. Právě modré světlo totiž snižuje tvorbu melatoninu, který má podíl na kvalitě a hloubce spánku.

Odkud pochází modré světlo v domácnostech

Mezi nejběžnější zařízení, které vyzařují modré světlo, patří například:

  • mobilní telefony
  • monitory počítačů
  • tablety
  • televizory
  • LED světla nebo zářivky

Jak si dopřát lepší spánek navzdory modrému světlu

Denně je člověk mnoho hodin vystavený modrému světlu pocházejícímu z lamp v domácnosti nebo na pracovišti, případně z elektronických zařízení, které používá během dne. Pokud chce minimalizovat jeho nežádoucí účinky na organismus, doporučujeme dodržovat několik zásad:

  • Večer minimálně 90 minut před spaním nepoužívejte elektronická zařízení.
  • Používejte brýle s filtrem na modré světlo. Nebudou vám bránit ve vidění a jejich používání je účinnější než používání nočního režimu nebo samotných filtrů obrazovky. Jantarová barva skel je pro jejich účinnost rozhodující.
  • Pokud si před spaním rádi čtete v posteli, zkuste používat takový zdroj světla, který vyzařuje spíše červené nebo oranžové světlo, než modré. Například se vyrábějí LED-žárovky s odfiltrovaným modrým světlem.
  • Ujistěte se před spaním, že jsou všechny LED přístroje odstraněny z ložnice či dětského pokoje.
  • V případě obrazovky mobilu nebo monitoru použijte software limitující intenzitu modrého světla, které zařízení vyzařuje.
  • Vypněte všechny digitální zařízení v ložnici, které svítí nebo září ve tmě. Doporučujeme také vyměnit digitální budík za klasický.
  • Pokud cestujete, případně někde přespáváte, používejte masku na spaní.

Tip: 8 věcí, které byste neměli dělat před spaním

Google+