Potřebují ženy víc spánku než muži?

Říká se, že ženy na rozdíl od mužů dokážou dělat víc věcí najednou a jejich mozek pracuje složitěji. To znamená, že potřebují i více času na jeho regeneraci. A co mozku poskytuje nejlepší odpočinek? Hádáte správně, není to nic jiného než právě spánek.

ženy spánok

Ženy nedostatek spánku zvládají hůře

Klinický psycholog a expert na spánek, Dr. Michael Breus, sledoval přirozenou potřebu spánku u obou pohlaví. K výzkumu ho přivedlo pozorování, že ženy při nedostatku spánku hůře snášejí následky mentální a fyzické vyčerpanosti. To vede zejména v dopoledních hodinách ke zvýšené nervozitě, popudlivosti, hněvu a depresím. Závěry, ke kterým vědec a jeho tým přišel, mnohé překvapily.

Je známé, že ženy a muži mají rozdílnou mentální vitalitu. Ženy jsou flexibilní a mají tendenci dělat víc věcí najednou. Vyšší využívání aktuální kapacity mozku je však také víc vyčerpává. Právě vyšší spotřeba mentální energie je důvodem, proč potřebují více spánku než muži. I muži, jejichž práce je složitá, její součástí je časté rozhodování a kreativní myšlení, potřebují více spánku než průměrný muž. Pravděpodobně to však stále ještě není tolik jako u žen.

Organizmus se během spánku regeneruje

Výsledky výzkumu podpořil svým tvrzením i Jim Horne, ředitel Výzkumného centra spánku na Univerzitě v Loughborough. Zdůraznil, že jednou z nejhlavnějších funkcí spánku je umožnit mozku zotavit se a zregenerovat. Vysvětlují to tím, že v hlubokém spánku naše šedá kůra mozková, která zodpovídá za myšlení, paměť a jazyk, podstupuje nezbytný proces regenerace.

Čím víc je mozek během dne používán, tím víc regenerace v noci potřebuje. A protože ženy jsou zvyklé fungovat na principu multitasking, tedy dělat víc věci najednou, používají mozek více než muži. Všechno je to způsobeno tím, že propojení v ženském mozku jsou komplikovanější než v tom mužském. V rámci studie bylo také zjištěno, že špatný a nedostatečný spánek má na ženy o hodně větší vliv a nese s sebou více vedlejších účinků, než je tomu u mužů.

Další zajímavá studie prokázala souvislost mezi nedostatkem odpočinku a zrychleným stárnutím pokožky. V případě, že si nedopřejte potřebný čas na odpočinek, pleť vám to vrátí v podobě zvýšené tvorby vrásek a nepěkných kruhů pod očima. A podobné vady na kráse jsou přece to, čemu se většina žen snaží vyhnout.

žena spí

Kolik spánku potřebují ženy?

Doporučená délka spánku se u dospělého člověka pohybuje v rozmezí 6–8 hodin, přičemž ženy potřebují průměrně o 20 minut spánku víc než muži. Kvůli skutečnosti, že ženský mozek je složitější než mužský, potřebují ženy víc času na odpočinek, aby se namáhaný mozek během noci zotavil. Zmiňovaných 20 minut je však pouze všeobecné doporučení. Každá žena si musí ideální délku odpočinku zjistit sama. Nejlepším ukazatelem na určení ideální délky spánku je to, že se během dne nebudete cítit ospalí.

Dostatek spánku je důležitý i pro udržení zdravého imunitního systému. To je důvod, proč člověk potřebuje více spánku, když se cítí nemocný. Organizmus se během odpočinku regeneruje, proto se ujistěte, že máte dostatek spánku, zejména pokud se pohybujete v blízkosti nemocných. Málo odpočinku působí také negativněji na zdraví žen než na zdraví mužů. Jedná se hlavně o vznik zdravotních potíží, jako jsou například kardiovaskulární onemocnění, cukrovka, deprese, stres a úzkosti.

Ústav Maxe Plancka v Mnichově, který analyzoval spánek 160 dospělých lidí, dospěl k závěru, že pro ženy je užitečný hluboký spánek. Díky němu se totiž zlepšuje mozková aktivita. U mužů je to zas opačně – víc jim v této souvislosti prospívá krátký spánek, resp. zdřímnutí. V rámci hlubokého spánku u nich nebyla zaznamenána žádná výraznější aktivita.

Proč ženy málo spí

Přestože ženy potřebují více spánku, nejednou se jim ho nedostává. To může být způsobeno několika faktory. Mnohé ženy si stěžují na poruchy spánku hlavně během těhotenství, když cítí pohyby děťátka, ale například i při nadváze. Za bezesné noci ve starším věku může zase menopauza, kdy ženy bojují s návaly horka. Poměrně častou příčinou nespavosti bývají i osobní problémy, strach a obavy.

Výzkumníci z Univerzity McGill v Kanadě přišli také na to, že ženy často chodí spát později, a přesto se budí v brzkých ranních hodinách. Následkem jsou potíže s usínáním a s nečekaným probouzením během noci. Navíc řada žen po takovém probuzení už neusne.

Jak si zařídit vydatný spánek

Odborníci na zdravý spánek doporučují ženám, které trpí poruchami spánku, aby měly pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu a ve večerních hodinách se vyhýbaly těžkým jídlům, kofeinovým nápojům či alkoholu. Významnou roli sehrává i dodržování zdravé spánkové hygieny v podobě zajištění optimálního prostředí na spaní.

Google+