Potřebujete poradit? +420 534 534 397, obchod@ortopedickematrace.cz

Co způsobuje nedostatek spánku u mužů a jak mu můžete předcházet

Zajímavosti o spánku | 09.02.2019

Pro mnohé muže je spánek doslova na konci seznamu toho, co je potřeba za den udělat. Jakoby ho považovali za promarněný čas, který je obírá o možnost věnovat se práci. Ve skutečnosti je však spánek nezbytný k tomu, aby se tělo aktivně ,,dobilo“ a připravilo se na další den.

muž před počítačem

Význam spánku se nesmí podceňovat

Nesprávné představy o spánku často brání mužům využít schopnosti, jaké nabízí dobře odpočatá mysl a tělo. Dokonce by se dalo říci, že spánek je tou nejcennější činností dne. Čím více investujete do spánku, tím větší návratnost uvidíte ve všem, co děláte.

Spánek v žádném případě není nevyužitý čas strávený nicneděláním. Kvalitní spánek totiž umožňuje cítit se lépe, lépe myslet a podávat i lepší výkony. Díky němu jste schopni maximálně využít čas a energii během dne. Nejlepší způsob, jak zvládnout vše, co jste si umínili, je zajistit si spánek, který vaše tělo potřebuje.

Tip: 9 faktů o spánku, o kterých jste ani netušili

Proč spí muži méně, než potřebují

O tom, že muži častokrát spí méně, než potřebují, jsme si už řekli. Nyní si však uvedeme nejčastější důvody, proč to tak je:

  • Nedostatečná informovanost - mnozí muži si prostě neuvědomují, že potřebují více spánku. Ospalost považují za pozitivní znak toho, že tvrdě pracují. Prostě si už na únavu zvykli a myslí si, že to tak má být. Jsou přesvědčeni, že jediné, co jim zbývá, je bojovat s tím.
  • Pracovní vytíženost - práce může vyžadovat tolik času, že na spánek už zkrátka nezbývá. Abyste to někam dotáhli, zdá se vám, že musíte v noci odpracovat hodiny navíc, pracovat o víkendech nebo být ráno v práci první. Dlouhé dojíždění přes hustý provoz vás může připravit o ještě více volného času. Dokonce i doma máte papírování, které musíte dokončit a mobilní telefon neustále vyzvání…

spící muž

  • Nabitý harmonogram - mnozí muži mají rozvrh kromě práce naplněný i dalšími aktivitami. Chodí pravidelně cvičit do posilovny, sportují nebo dělají kolem domu a zahrady, případně vozí děti do školy a na kroužky. Seznam činností, které mohou vyčerpat volný čas, je u mužů nekonečný.
  • Životní změny - život je plný změn, které mohou mít velký vliv na kvalitu spánku. Některé změny jsou očekávané, jiné vyvolají překvapení. Negativní změny však mají tendenci narušovat spánek nejvíce. Samozřejmě, spánek dokáží ovlivnit i pozitivní změny, protože spolu s nadšením přinášejí i nové povinnosti a stres, které vám nedají spát.
  • Zdravotní problémy - mnohé zdravotní potíže jsou důvodem, který může bránit dobrému spánku. Některé z nich, jako například vymknutý kotník, chřipka či menší chirurgický zákrok, jsou pouze dočasné. Jiné problémy však dokáží ohrožovat spánek po celý zbytek života a s přibývajícím věkem se objevují stále častěji. Sem patří například epilepsie, astma a jiná onemocnění dýchacích cest, nemoci srdce či artritida. Kvalitu spánku však mohou ohrožovat i léky používané k léčbě těchto a jiných zdravotních problémů.

TIP9 největších mýtů o spánku

Co způsobuje nedostatek spánku u mužů

Nedostatek spánku u mužského pokolení může zapříčiňovat mnoho zdravotních potíží a poruch. Patří mezi ně například:

  • oslabení imunitního systému
  • vyšší riziko rakoviny a kardiovaskulárních onemocnění

muž s budíkem

  • snížení hladiny testosteronu
  • vyšší riziko neplodnosti (ve srovnání s muži, kteří spí 7 až 8 hodin)
  • vyšší riziko deprese, úzkosti a jiných problémů s duševním zdravím

Tipy pro muže, jak se dobře vyspat

  • Vyhraďte si na spánek dostatek času - klíčem k úspěchu je stanovit si priority a pečlivě si rozvrhnout čas. Poctivě se podívejte na svůj rozvrh a zjistěte, zda toho neděláte příliš mnoho. Některé věci jsou naléhavější než jiné, ale pamatujte, že není všechno potřeba udělat dnes a ne všechno musíte udělat vy. Pokud se rozhodujete, které činnosti jsou důležité, ujistěte se, že spánek je jednou z nich. Umístěte ho proto na začátek seznamu, ne na jeho konec.
  • Pracovní povinnosti zanechte v práci a nenoste si je domů. I vaše tělo, podobně jako každé jiné, potřebuje čas na odpočinek, abyste si odpočinuli na těle i na duchu. Stanovte si hranice a chraňte si svůj osobní volný čas. Jistěže, pokud pracujete z domu, bude to velmi těžké. Rozhodně však musíte objevit způsob, jak se dostat z domu, abyste zrelaxovali. Pokuste se zbavit starostí tím, že si o nich promluvíte s některým ze svých kamarádů, nebo se fyzicky unavte v tělocvičně.
  • Přehodnoťte léky, které pravidelně užíváte. Některé léky mohou vyvolávat nervozitu a udržovat vás v noci vzhůru. Jiné způsobí, že budete během dne velmi ospalí. O takových lécích se raději poraďte se svým lékařem. Změna dávky nebo času užívání přípravku může pro kvalitu spánku znamenat velký rozdíl.

TIP: Proč se někdy cítíme ospalí jen do okamžiku, než se dostaneme do postele?

Obrovský výběr — Odborné poradenství — Výhodné ceny — Doprava zdarma