Způsobuje vám ucpaný nos problémy se spánkem? Zjistěte, co může být příčinou

Ucpaný nos nás častokrát netrápí jen ve dne, ale i v noci. Způsobuje ztížené dýchání, probouzení, pocity diskomfortu a dušení. Za zdánlivě jednoduchým příznakem se přitom mohou skrývat různé příčiny. Zjistěte, o co jde ve vašem případě a zbavte se problémů s ucpaným nosem co nejdříve.

držání nosa

Jak dochází k ucpání nosu

Často se potýkáme s tím, že ucpání nosu se zhoršuje zejména v noci. Jedním z důvodů je i to, že během dne můžeme být příliš rozptýleni na to, abychom si všimli, jak moc máme ucpaný nos. To ovšem zdaleka není všechno. Existuje několik dalších faktorů, které přispívají ke zhoršení ucpání nosu během noci.

Ucpaný nos je vlastně způsoben nahromaděním tekutiny ve sliznici vystýlající nosní dutinu. Tím se zužují horní dýchací cesty, což zase ztěžuje nádech a výdech. Dalším viníkem jsou oteklé a/nebo zanícené cévy uvnitř nosní sliznice. Oba tyto problémy se přitom mohou zhoršit právě v noci.

Tip: Poruchy spánku a migréna mohou spolu souviset. Jak vystoupit ze začarovaného kruhu?

Nejčastější příčiny ucpaného nosu

• Ucpání nosu v noci je někdy způsobeno gravitací, díky které se při poloze v leže hlen místo odtoku hromadí nebo se vrací zpět.
  • Při ležení zároveň dochází ke změnám krevního tlaku, přičemž se může zvýšit průtok krve do horní části těla, do hlavy a nosních dutin, což může vyvolat zánět a zhoršit ucpání nosu.
  • Zhoršení ucpaného nosu vyvolává také gastroezofageální reflux (GERD), což je onemocnění, které způsobuje zpětný tok žaludeční kyseliny do jícnu. Reflux kyseliny může způsobit podráždění hrdla a nosní sliznice, které následně může vést k jeho ucpání.
  • Nachlazení nebo chřipka patří k sezónním onemocněním, která se neodmyslitelně spojují s ucpaným nosem, kašlem a kýcháním.
  • Alergie na pyl, plísně, roztoči a zvířecí srst mohou vyvolat příznaky od svědění očí až po rýmu nebo ucpaný nos.
  • Infekce vedlejších nosních dutin bakteriálního nebo virového původu často vedou k zánětu nosní dutiny a vedlejších nosních dutin, což může zvyšovat tlak ve vedlejších nosních dutinách a způsobovat ucpání nosu a zhoršovat tak kvalitu spánku.
  • Deviace nosní přihrádky nebo jiné strukturální problémy jsou způsobeny vychýlením nosní přihrádky, což je vlastně tenká vrstva chrupavky a kosti, která odděluje nosní průchody a často se může vychýlit na jednu nebo druhou stranu.

Proč je ucpaný nos nebezpečný?

Prokrvení nosní sliznice, ucpaný nos a další příznaky zvyšují pravděpodobnost, že budete mít obstrukční spánkové apnoe, což je porucha, při které během spánku opakovaně přestáváte dýchat. Spánková apnoe zároveň může výrazně zvýšit riziko dalších zdravotních problémů, jako je cukrovka, deprese a srdeční selhání.

Jak léčit ucpaný nos

V tomto případě vše závisí na tom, co vlastně ucpaný nos způsobilo. Pokud váš problém způsobila alergie, mezi jednoduché a přitom účinné prostředky patří antihistaminika a vyhýbání se alergenům, které spouštějí příznaky (nepouštění zvířat do ložnice, časté praní ložního prádla, antialergenní polštáře a přikrývky...). V případě infekce vedlejších nosních dutin může léčba zahrnovat antibiotika předepsaná lékařem. Vybočená nosní přihrádka se může vyřešit operací, která upraví její tvar a zajistí tak rovnoměrné dýchání nosem. K léčbě refluxu se běžně používají léky, jako jsou antacida a inhibitory protonové pumpy.

vyšetření nosa

Ke zmírnění prokrvení nosní sliznice snížením otoku cév v nose účinně pomáhají dekongestiva. Prodávají se bez lékařského předpisu jako nosní spreje a perorální léky. Dalšími jednoduchými tipy pro zmírnění ucpaného nosu je například vyvýšení hlavy, například pomocí vyššího polštáře namísto ležení na rovině. Pomůže také to, pokud několik hodin před spaním nebo uložením se do postele nebudete jíst. Některým lidem se osvědčilo používání zvlhčovače vzduchu přímo u postele nebo pití většího množství vody během dne. Rovněž se doporučuje přestat kouřit.

Kdy raději neodkládat návštěvu lékaře

Přechodné ucpání nosu není důvodem ke znepokojení, zvláště pokud jej můžete spojit s takovou příčinou, jako je nachlazení nebo alergie. Jsou však případy, které vyžadují lékařskou pomoc. Pokud vás ucpaný nos trápí více než dva týdny, je čas navštívit lékaře. Kromě toho byste se k němu měli objednat i tehdy, pokud se u vás vyskytne některá z následujících příčin:

• Horečka – může poukazovat na infekci vedlejších nosních dutin nebo chřipku, která může vyžadovat lékařskou pomoc.
  • Krvácení z nosu – pokud se často opakuje, může se jednat o přítomnost nosních polypů nebo jiných strukturálních problémů.
  • Přítomnost zeleného nebo žlutého hlenu, případně bolesti obličeje – jde o příznaky infekce vedlejších nosních dutin, které je třeba léčit antibiotiky.

Tip: 7 špatných návyků, které vám kazí zdravý spánek + tipy, jak se jich zbavit