Poznejte svou ideální délku spánku. Takto zjistíte, zda spíte příliš málo nebo příliš mnoho

Víme, že dospělý člověk by měl spát minimálně 7 až 8 hodin denně. Tento údaj je však pouze velmi orientační a rozhodně nevystihuje potřebu spánku každého jednotlivce. Spánkové potřeby se totiž liší člověk od člověka. Proto vám nabízíme návod, jak zjistit, kolik spánku opravdu potřebujete.

bolesti hlavy

Potřeby spánku se v průběhu života mění

Děti, které procházejí fází růstu a celkového vývoje, potřebují mnohem více spánku než dospělí. Proto je zcela přirozené, že polovinu dne, možná i více, stráví spánkem. Jak jim však přibývají roky, potřeba spánku se postupně snižuje.

Přestože věk je velmi významným faktorem, který pomáhá určit, kolik spánku člověk potřebuje, není jediným. Velmi důležitá je také genetika, která ovlivňuje cirkadiánní rytmus a spánkový režim. Dokonce existuje vzácná mutace genu pro krátký spánek, která umožňuje jedincům spát šest a méně hodin každou noc bez jakýchkoliv negativních následků!

Tip: Nedostatek spánku a poruchy zraku spolu souvisí. Zjistěte, jak se to projevuje

Na spáneku má vliv i psychické a fyzické zdraví

Možná vás ani nepřekvapí informace, že to, kolik spánku potřebujete, závisí také na vaší fyzické a psychické dispozici. Pokud například trpíte úzkostí nebo depresivními stavy, můžete pociťovat zvýšenou potřebu spánku. Je to způsobeno tím, že tyto poruchy zkracují fáze hlubokého spánku, což vyúsťuje do zvýšené únavy a ospalosti.

muž a budík

Potřeba spánku se může lišit také podle toho, jaký životní styl preferujete. Důkazem toho jsou sportovci, kteří často vyžadují více spánku než je běžné, aby se důkladně zotavili po intenzivním fyzickém tréninku.

Zjistěte, kolik spánku opravdu potřebujete

Každý se chce probouzet odpočatý a svěží, plný sil do nového dne. Proto je potřeba určit si, kolik hodin kvalitního, klidného spánku potřebujete, abyste se dokonale zregenerovali a připravili „dobýt svět“.

Zkuste si odpovědět na následující otázky. Pokud bude více než jedna odpověď znít ano, zřejmě trpíte nedostatkem spánku a potřebujete spát více, než jste dosud byli zvyklí:

  • Pronásleduje vás chuť na kávu nebo na sladké, resp. nezdravé jídlo?
  • Trpíte změnami nálad?
  • Jste podráždění a snadno vybuchnete?
  • Máte zpomalené reakce?
  • Trápí vás podrážděné a zarudlé oči?
  • Objevilo nebo zhoršilo se vám akné?
  • Zvýšila se vaše tělesná hmotnost?

Vyzkoušejte spát tolik, kolik se doporučuje vaší věkové kategorii

Prvním krokem při určování toho, kolik je vaše optimální délka spánku, je dodržovat doporučený počet hodin spánku podle vašeho věku. Dodržujte tento režim minimálně týden nebo dva a během tohoto období se pokuste osvojit si také správné spánkové návyky. Následně si všímejte, zda se probouzíte lehce nebo naopak těžko a jak se cítíte během celého dne.

žena za notebookem

Pokud máte problém otevřít oči a vstát z postele, případně se nedokážete během dne soustředit a děláte chyby, zřejmě vám doporučený čas na spánek nestačil. Doporučujeme vám prodloužit si čas spánku o půl hodiny, případně hodinu a zkoušet nový spánkový režim, dokud nenajdete svou ideální délku spánku. Za pokus stojí také změna času spánku. Může se stát, že zjistíte, že pokud půjdete spát ve 22.00 místo ve 23.00 a zároveň si posunete budík o hodinu dříve, budete se cítit vyspalí, aniž byste si přidali další čas na spaní.

Co se stane, pokud spíte příliš dlouho

Nepochybujeme, že každý z nás potřebuje čas od času hodinu nebo dvě spánku navíc. Vědí o tom své studenti, kteří se připravují na zkoušku, lidé pracující na náročných projektech, nebo ti, kteří se zúčastnili oslavy, která se protáhne do pozdních nočních hodin.

Je zajímavé, že z krátkodobého hlediska může mít nadbytek spánku stejné negativní účinky jako jeho nedostatek. Pokud však pravidelně potřebujete více než devět až deset hodin spánku, abyste se cítili odpočatí, něco není v pořádku. Příčinou mohou být rozličné, dosud neodhalené zdravotní problémy, například cukrovka, deprese nebo spánková apnoe. Proto by bylo nejlepší, abyste se v zájmu svého zdraví obrátili na svého ošetřujícího lékaře.

Tip: Optimální délka spánku podle věku. Zjistěte kolik byste měli spát vy, nebo vaše dítě

Google+