Zdravý spánek u dětí

Spánek je velmi důležitý pro všechny lidi, ale hlavně pro naše malé drobečky. Zdravý spánek dětí ovlivňuje jejich fyzický a mentální vývoj a dochází při něm k růstu a regeneraci sil dětí. Pokud děti trpí nedostatkem spánku, může docházet k poruchám jejich chování, k nesoustředěnosti, mrzutosti nebo impulzivitě. Podívejme se společně na to, jak by měl zdravý spánek u dětí vypadat a jak jim k tomu můžeme napomoci.

Potřeba spánku je u každého dítěte jiná a mění se hlavně s přibývajícím věkem. Novorozenec prospí kolem 20 hodin denně. Postupně, jak dítě roste a je starší, spí méně a méně a začíná oddělovat noční spánek od denního. Postupně je potřeba spánku u každého dítěte jiná a je třeba ji respektovat. Některé děti spí víc, některé méně. Tříleté děti spí už jen okolo 10–16 hodin denně. Abychom dětem zajistili zdravý spánek, je třeba jim vytvořit kvalitní podmínky a klidné prostředí.

deti spia

Vhodné prostředí pro zdravý spánek dětí

Zdravý spánek dětí velmi závisí na prostředí, ve kterém spí. Dětský pokoj by měl být dobře vyvětraný a neměla by v něm být vysoká teplota. Stačí teplota kolem 18 °C. Dbejte na optimální vlhkost vzduchu, která by se měla pohybovat v rozmezí 45–55 %. Příliš suchý vzduch vysušuje sliznice dětí a tím se narušuje jejich obranyschopnost. Naopak vysoká vlhkost se také nedoporučuje, protože je ideálním prostředím pro rozmnožování roztočů a plísní, které mohou podporovat vznik alergií či narušení imunity. Samozřejmostí je pravidelné utírání prachu, aby byla v dětském pokoji zajištěna bezprašnost.

Dítě by neměl rušit velký hluk, blikající televize nebo nepříjemné osvětlení, jinak bude jeho zdravý spánek ohrožen. Dobře popřemýšlejte také o umístění postele. Není vhodné dát postel dítěte do průvanu nebo přímo pod okno. Také se nedoporučuje, aby byla postel blízko topení.

Základem je režim

Měli byste mít na paměti, že je třeba dítěti nastavit pravidla, což se týká i spánkového režimu. Tím určíte spánkový rytmus, který byste měli dodržovat. Během dne byste neměli chodit okolo dětí po špičkách, ale nechat je vnímat běžný denní ruch. Tak si děti zvyknou už od malička na rozdíl mezi dnem a nocí. V noci by mělo být samozřejmě ticho. Pokud se vám však nedaří u dítěte navodit pravidelný noční spánek, doporučuje se ho přes den více budit a udržovat jeho pozornost, aby pochopilo, že dem je určen na zábavu a v noci se spí.

Před samotným spánkem je u malých dětí důležité dodržovat určité rituály, jako je například koupel nebo krmení. Ukládat dítě ke spánku musíte ve stejný čas. Před samotným spánkem byste neměli s dítětem provádět bláznivé a namáhavé aktivity, dejte dítěti oblíbenou hračku a větším dítěti přečtěte oblíbenou pohádku. Tím dítě uklidníte a pomůžete mu snadno usnout.

Mobily a elektronická zařízení ohrožují zdravý spánek dětí

Pokud máte doma děti ve školním věku a mají svůj mobil nebo tablet, většinou se od nich neodtrhnou, neustále je mají v rukách. Různé výzkumy prokázaly, že děti, které stráví u displeje přes čtyři hodiny denně, usínají v průměru o hodinu déle. Dále bylo zjištěno, že čím delší čas tráví děti před spaním ve společnosti displeje, tím se jim hůře usíná. Zdravý spánek u dětí totiž narušuje už více než dvouhodinová práce s mobilem či počítačem.

Mějte proto přehled o tom, kolik času tráví vaše děti u počítače nebo s mobilem v ruce. Víte, jaká elektronická zařízení se nacházejí v pokoji vašich dětí? Dohlédněte na to, aby byly v noci úplně vypnuté, a to aspoň hodinu před spaním.

Možná si dítě na mobilu nebo tabletu jen čte knihu nebo se dívá na pohádku, zkuste ho tedy přesvědčit, aby sáhlo po klasické knížce. Světlo vyzařované z displeje ovlivňuje kvalitu spánku a zkracuje čas REM fáze, která je pro tělo vašich dětí velmi důležitá.

spánok u detí

Matrace pro zdravý spánek dětí

Děti tráví v posteli spoustu hodin, proto je pro zdravý spánek neméně důležitá matrace, na které děti spí. Během spánku dítě roste a čerpá nové síly, proto výběru matrace věnujte dostatečnou pozornost. Malé matrace do postýlky by samozřejmě měly vyplňovat celý prostor postýlky, aby nedošlo k poranění dítěte. Pro takovou matraci se nedoporučuje paměťová pěna, do které se dítě zaboří, protože by mohlo dojít k růstovým deformacím.

Pří koupi matrace pro starší děti, které už mají svoje lůžko, rozhodně raději investujte do nové kvalitní matrace, která vydrží několik let, než abyste vybrali nekvalitní molitanovou matraci nebo nedejbože nechali proleželou matraci po starším sourozenci. Důležité je, aby matrace nebyla příliš měkká a dítě neleželo v prohlubni, protože tím by si křivilo záda. Dětská matrace by měla kopírovat tělo dítěte, páteř by neměla být prohnutá, a to ani na boku ani na zádech. Děti v první řadě potřebují spíše tužší, ideálně středně tuhou matraci, do které se tělo jen tak nezaboří. Nemusíte vybírat žádnou drahou a luxusní matraci, spíše dbejte na to, aby byla tvarově stálá a z kvalitních pěn, které nejvíce vyhovují i z hygienického hlediska.

V současnosti čím dál tím víc dětí trápí různé alergie nebo astma. Matrace tak mohou představovat ideální podmínky pro roztoče a jiné alergeny. Proto je důležité, aby byla matrace prodyšná a dobře odváděla vlhkost. Kupte svému dítěti matraci se snímatelným potahem, který se dá prát v pračce minimálně na 60 °C. Existují potahové látky, například se stříbrem, se speciální úpravou proti růstu bakterií, kvasinek nebo mikroorganizmů. V případě, že je vaše dítě alergik nebo ho trápí astma, obstarejte mu antibakteriální matraci s antibakteriální úpravou.

Je mnoho faktorů, které mohou zdravý spánek vašeho dítěte ohrožovat, proto budováním pravidelných spánkových návyků zajistíte, že si je s sebou přenese až do dospělosti. Zařiďte svému dítěti pravidelný režim, vhodné prostředí a v neposlední řadě mu sežeňte i správnou matraci. Tak se postaráte o jeho zdravý spánek.

Google+