Potřebujete poradit? +420 534 534 397, obchod@ortopedickematrace.cz

Únava hned po probuzení – jak se jí zbavit?

Tipy a triky | 09.02.2019

Pocit nízké energie zažíváme během fyzické i psychické aktivity. Někteří pociťují vyčerpání pouze večer, většina lidí již během dne. Existují typy lidí, kteří si na únavu stěžují neustále. Jak je možné, že jsme unavení hned ráno? Copak nestačí prospat celou noc, abychom se cítili svěží během celého dne?

Vyčerpáním trpí všichni lidé, někteří v menší míře, jiní zase častěji a intenzivněji. Únava dokáže ovlivnit i běžnou denní aktivitu. Zvláště nepříjemná je, pokud vás pronásleduje na začátku pracovního dne a ovlivňuje váš výkon. Jak se jí zbavit?

Únava přichází také s příznaky, které snadno vypozorujeme. Nesoustředěnost, bolest hlavy, svalů, kloubů, podrážděnost, minimální koncentrace, až negativní naladění. Tyto a další projevy zná většina lidí, když jsou unavení. Poznáváme dvě kategorie únavy – fyzická a duševní. Fyzická únava je známá tím, že přichází po manuální aktivitě a náročném dni. Míra náročnosti je samozřejmě u každého jiná.

Tip: Čistá matrace jde ruku v ruce s čistým povlečením.

Psychická únava nás zastihne v období stresu. Tehdy můžeme být více vystaveni situacím a změnám, které naše tělo a mysl hůře zvládají. Duševní vyčerpání se projevuje malátností, nervozitou, úzkostí a nízkou koncentrací. Psychická únava nezmizí ze dne na den. Je důležité udržovat se v dobré kondici každý den..

Chronická únava ihned po probuzení může komplikovat každodenní život. Zvláště když doufáte, že s ranním východem slunce přijde nová energie do dalšího dne. Místo toho se však po probuzení dostaví únava a vy se divíte, jak je to možné.

Ranní únavu mohou způsobit špatné návyky

Ojedinělá únava hned po probuzení nemusí signalizovat vážné problémy. Příčinou může být krátký nebo přerušovaný spánek, blížící se nemoc nebo náročnější období. Pokud však trpíte ranní únavou pravidelně a delší dobu, je třeba začít hledat příčinu.

Ranní únavě se přičítá řada faktorů a zlozvyků. Vyčerpanému organismu je třeba dopřát odpočinek, ne ho ještě více zatěžovat. Více než dva dny po sobě nespěte méně, než potřebujete. Mezi další špatné návyky patří nedostatečný příjem tekutin. Naučte se pít hodně čisté vody a nedovolte, aby vaše tělo bylo dehydratované. Pokud máte zažitou večerní kávičku, rozhodně vám to nepomůže zůstat druhý den ráno svěží. Energetické nápoje a kofein narušují kvalitní spánek a zpomalují proces probouzení.

Kromě nápojů myslete také na večerní mlsání, které ztěžuje proces usínání. Ranní únavě lze připsat i cvičení pozdě večer. Díky němu se sice můžete cítit plní energie, ale o to obtížnější je ráno vstát. Zkuste cvičit před odchodem do práce nebo před polednem.

Tip: Časné ranní vstávání nemusí být vždy problém. Prozradíme vám, jak si ho zjednodušit

Další důvody, které se připisují na ranní únavě:

  • V hlavě máte stále nějaké starosti.
  • Káva a energetické nápoje v odpoledních hodinách.
  • Těsně před spaním se vystavujete působení modrého světla
  • Cvičíte těsně před spaním.
  • Může vám chybět hořčík.
  • Jíte těžká jídl.

Jak tedy zůstat ráno svěží?

Pokud jste zjistili, že děláte alespoň jeden z výše uvedených zlozvyků, zkuste se ho v následujících dnech pomalu zbavit. Tak zjistíte, zda vaše únava pramení z běžného špatného návyku, nebo ne. Snažte se pro svůj spánek udělat maximum. Především dbejte na to, abyste pravidelně vstávali a usínali. Vaše tělo si tak zvykne na ustálenou rutinu a nebude o víkendu překvapeno. Zamyslete se nad tím, které spánkové návyky můžete změnit nebo zlepšit.

Snažte se spát v úplné tmě a tichu. Tyto faktory také ovlivňují kvalitu spánku. Nepodceňujte ani optimální teplotu v místnosti. Kvalitě vašeho spánku pomůže také klidná mysl. Choďte spát s čistou hlavou bez zbytečného přemýšlení a ráno vstávejte klidně, bez zbytečného honění. Dopřejte si dostatek času na svůj ranní rituál, který se bude skládat z toho, co máte nejraději. Může to být káva, výživná snídaně, osvěžující sprcha a mnoho dalších.

Nezapomeňte na již zmíněné pravidelné cvičení. To kromě mysli vyčerpá i tělo, kterému se bude mnohem lépe usínat. Díky tomu budou spánkové fáze hlubší a ráno se probudíte svěží. Únavu může způsobovat řada faktorů, proto zjistěte, který z nich způsobuje tu vaši. Pak se snažte udělat vše pro to, aby vaše rána byla krásnější a plná energie.

Obrovský výběr — Odborné poradenství — Výhodné ceny — Doprava zdarma