Trápí vás syndrom neklidných nohou? Poradíme vám, jak zmírnit jeho příznaky

Pokud trpíte syndromem neklidných nohou, jistě vám nemusíme vysvětlovat jeho příznaky. Nepříjemnou součástí tohoto onemocnění je však skutečnost, že příznaky se neomezují pouze na den, ale doslova znemožňují usnout večer.

nohy pod přikrývkou

Syndrom neklidných nohou je porucha nervového systému

Určitě znáte ten pocit, když dlouho sedíte a máte chuť vstát a protáhnout si nohy. A teď si představte, takový pocit mají lidé se syndromem neklidných nohou každý den, dokonce i tehdy, když se večer snaží usnout. Syndrom neklidných nohou (Restless Legs Syndrome) je znám také jako Willisova-Ekbomova choroba. Jedná se o poruchu senzomotorického nervového systému, která způsobuje silné nutkání pohybovat nohama.

Příčina tohoto syndromu není dosud zcela objasněna. Existují důkazy, které naznačují, že její původ je genetický, ale může být také způsobena nízkou hladinou železa v mozku. U mnoha žen se objevuje v těhotenství. Pravděpodobnost vzniku RLS mohou zvyšovat i některá onemocnění, například Parkinsonova choroba a cukrovka.

RLS může onemocnět prakticky kdokoli, ale častěji postihuje ženy a závažné příznaky se častěji vyskytují u lidí ve středním věku. Stává se, že lékaři RLS nerozpoznají, zejména pokud jsou příznaky mírné nebo se nevyskytují často. Pokud je však diagnostikována, může ji léčba často zastavit.

TIP: ADHD a spánek – 8 tipů, jak se lépe vyspat, pokud trpíte hyperaktivitou

RLS má vliv na nespavost

Syndrom neklidných nohou je považován za poruchu spánku, protože se obvykle objevuje nebo zhoršuje právě v době odpočinku. Kromě problémů se spánkem však můžete mít také problémy s dlouhým sezením, například v práci, v divadle nebo v autě. Navíc, pokud se neléčí, mohou se příznaky zhoršovat a následný nedostatek spánku vám může způsobit problémy v práci nebo doma.

vyšetření nohou

Lidé, kteří trpí RLS, se buď v noci budí a snaží se zbavit nepříjemných pocitů, nebo se v noci budí kvůli nekontrolovatelnému nutkání hýbat nohama. Tento neustálý stav bdělosti může vést k extrémnímu vyčerpání a dalším negativním vedlejším účinkům spojeným s nedostatkem spánku.

Jak se projevuje syndrom neklidných nohou

Lidé se syndromem neklidných nohou mají neobvyklé pocity nejen v nohách, ale objevují se i v rukách, na hrudi nebo v hlavě. Pocity se obvykle objevují na obou stranách těla. Mohou se vyskytovat pouze na jedné straně nebo mohou začínat na jedné straně a poté se přesunout na druhou. Mezi tyto potíže patří:

• svědění, napětí, tahání
  • bolest, pulsování nebo píchání
  • silné nutkání hýbat nohama, aby tyto pocity zmizely

S RLS lze účinně bojovat

Přestože na syndrom neklidných nohou neexistuje jednoznačný lék, existují způsoby, jak zvládnout nepříjemné pocity, které jej doprovázejí. Vyzkoušejte některé z nich:

• Strečink a masáž - před spaním si dejte teplou koupel, abyste uvolnili svaly, a pak pokračujte lehkým strečinkem a masáží.
  • Aktivní pohyb během dne - udržování stálé úrovně aktivity a rozproudění krevního oběhu během dne vám večer pomůže snáze usnout. Ovšem dbejte na to, abyste to s pohybem nepřeháněli. Stanovte si tempo, které je zvládnutelné a opakovatelné každý den.
  • Vynechejte kofein a alkohol - konzumace kofeinu nebo alkoholu před spaním zhorší kvalitu spánku každému. Ujistěte se, že se jim před spaním vyhýbáte, abyste svůj stav ještě více nezhoršili.
  • Dopřejte si před spaním alespoň hodinu bez elektroniky - bezprostředně hodinu před plánovaným usínáním zapomeňte na mobil, televizor či tablet. Vyhnete se škodlivému působení modrého světla.
  • Vyzkoušejte železo v podobě výživových doplňků - pokud vám v krvi zjistili nedostatek železa, můžete si jej doplnit prostřednictvím výživových doplňků.

TIP: Poruchy spánku a migréna mohou spolu souviset.