Jaká matrace je nejlepší neboli co dělat, pokud je matrace příliš měkká nebo příliš tvrdá

Tvrdost matrace je samozřejmě subjektivní záležitost, na kterou má asi každý z nás svůj vlastní názor. Někdo dává přednost tvrdší matraci, jiný upřednostňuje měkčí. Správně tvrdá matrace napomáhá předcházet bolestem páteře a udržuje kvalitu spánku. Co však dělat, pokud se vaše preference změní a vy budete ať už kvůli změně zdravotního stavu, nebo z jiných důvodů chtít, aby byla vaše matrace měkčí nebo tvrdší? Naštěstí existuje několik řešení, která jsme pro vás shromáždili.

tuhost matrace

Tvrdá versus měkká matrace

Pevnější, tzv. tvrdé matrace, poskytují tělu lepší oporu, ale mohou také vyvíjet příliš velký tlak na určité body těla, což může vést k pocitu nepohodlí až bolesti. Na druhé straně však mohou měkké matrace způsobit, že se záda doslova vnoří do matrace, což může vést k potížím se zády. V konečném důsledku neznáme jednoduchou odpověď na to, jak si vybrat matraci nebo jestli je pevná matrace lepší nebo horší než měkká.

Než se pro nějakou matraci rozhodnete, věnujte nějaký čas studování a pečlivému porovnávání matrací. Výběr bude záviset na mnoha faktorech, včetně výšky, hmotnosti, věku, časté polohy při spánku a toho, zda trpíte bolestmi zad, šíje nebo jinými zdravotními problémy. Aby to však nebylo tak jednoduché, vaše potřeby se mohou časem výrazně měnit, protože zranění, těhotenství nebo výkyvy hmotnosti zásadně mění potřeby těla během spánku.

Takto zjistíte, jestli máte příliš tvrdou nebo příliš měkkou matraci

Pokud máte doma měkké matrace, měli byste vědět, že jsou určeny zejména pro lidi s tělesnou hmotností přibližně do 70 kg, a to zejména pokud spí rádi na boku. Patří sem i matrace pro seniory, kteří také upřednostňují vyšší stupeň měkkosti. I u nich se však může stát, že je matrace příliš měkká, což se projeví bolestmi střední části zad a zároveň pocitem proboření.

jak vybrat matraci podle tvrdosti

Protipól k měkkým matracím tvoří tvrdé matrace pro XXL, které jsou všeobecně určené pro těžší osoby, ale i pro osoby trpící zdravotními problémy se zády. Pokud je však matrace příliš tvrdá, je na klouby a končetiny (ruce a nohy) vyvíjen nadměrný tlak způsobující poruchy krevního oběhu. Právě to má za následek ranní vstávání znepříjemněné bolestmi krční páteře nebo boků, ale i mravenčení či znecitlivění rukou a nohou. S tím se mohou pojit výkyvy nálad, nervozita a podrážděnost.

Jak si poradit s příliš měkkými nebo příliš tvrdými matracemi

Pokud si uvědomíte, že je vaše matrace příliš pevná nebo příliš měkká, bude nejlepší koupit si novou matraci. Domácí rozpočet nebo jiné okolnosti to však samozřejmě ne vždy dovolí, proto uvádíme několik provizorních řešení k nápravě stávající pevnosti matrace:

  • Pokud je matrace příliš měkká, zkuste mezi matraci a rošt nebo rám postele vložit desky z překližky. Ty poskytnou další oporu a zpevnění matrace.
  • Vyzkoušejte používání vrchní matrace. Přidáním této vrstvy si zároveň ochráníte své standardní matrace tím, že s nimi už nebude tělo v přímém kontaktu.
  • Skvělým nápadem je i relaxační podložka na matraci, která slouží také na vyrovnání nerovností u starších nebo trojdílných matrací.
  • Zamyslete se nad pokojovou teplotou. Některé materiály používané na výrobu matrací, jako například materiály vyrobené ze 100% paměťové pěny, mohou v teplejším prostředí měknout. Zkuste nastavit termostat tak, abyste zjistili, zda teplota ovlivňuje tvrdost matrace, a přizpůsobit teplotu svým představám.
  • Pokud je matrace příliš měkká a je zároveň oboustranná, zkuste ji převrátit na druhou stranu. Nevyužitá strana bývá často pevnější než proleželá vrchní část.

Jak zjistím, že spím na optimálně tvrdé ploše?

To, zda máte příliš tvrdou nebo příliš měkkou matraci, zjistíte celkem rychle, přestože to naneštěstí bude na vlastní kůži. Nemusíte však čekat, až se přihlásí ranní bolesti zad, ztuhlost, mravenčení nebo jiné zdravotní potíže. Ideální tvrdost matrace totiž můžete zjistit velmi jednoduše.

matrac pro bolavé záda

Stačí, když si na ni lehnete do rovné polohy a pokusíte se vy nebo někdo z vašich blízkých vsunout dlaň do mezery, která vznikla mezi matrací a vaší páteří v oblasti kříže. Pokud je tato mezera velká tak, že se do ní vejde celá dlaň a ještě zůstane volný prostor, je to znamení, že tato matrace je pro vás příliš tvrdá. Pokud jste naopak do matrace ponořeni jako do vody tak, že se dlaň do mezery nevejde, spíte na příliš měkké matraci.

Jakou matraci si vybrat příště?

Stručná a jednoznačná odpověď na tuto otázku zkrátka neexistuje. Svůj výběr matrace však vždy pečlivě zvažte a nezapomeňte vzít v úvahu rovnoměrné rozložení váhy těla, což je zvláště důležité pro dokonalý odpočinek svalů a kloubů. V případě nesprávného rozložení váhy zůstává tlak na kloubech a svalech, proto si tělo téměř vůbec neodpočine. Proto se často stává, že lidé ráno vstávají s bolestmi kříže, zad, kloubů nebo šíje a nemají vůbec pocit, že by je spánek osvěžil.

Například anatomické matrace respektují váhu i křivky lidského těla a snaží se mu přizpůsobit. Schopnost přizpůsobit se by však bez vhodné tvrdosti nebyla dostatečná. Tato dvě kritéria musí být jednoduše vyvážená, proto anatomické matrace obsahují materiály, které jsou měkké i tuhé zároveň. Měkkost tak poskytuje tělu dostatečné pohodlí, přičemž optimální tvrdost zaručuje, že tělo bude i během spánku podepřené do anatomicky správné polohy.

Google+