Z čeho pramení bolest krční páteře

Krční páteř je mimořádně namáhána část těla, proto je velmi často zdrojem zdravotních problémů. Bolest krční páteře však nepramení pouze z dlouhého vysedávání za počítačem nebo z nošení těžkých nákupů. Pokud vás opět překvapila svou intenzitou a dalšími doprovodnými příznaky, může za tím být i několik příčin. Přečtěte si, co všechno může způsobit bolest krční páteře.

bolavý krk

Důležitost a význam krční páteře

Krční, tedy cervikální páteř, se skládá ze sedmi krčních obratlů (označují se C1 – C7). Přitom první dva krční obratle, nazývané atlas a axis, mají anatomicky odlišný tvar, díky čemuž se mohou spojit s hlavovými klouby. Všech sedm obratlů je vzájemně pospojovaných meziobratlovými ploténkami, klouby, svalovými a vazivovými strukturami.

Zřejmě každý ví, jaké úkoly má tato nenahraditelná část páteře, ale nezaškodí si to připomenout. Především je to ochrana míchy, která přes ni prochází v míšním kanálu, ale také zajištění opory a pohybu hlavy (otáčení, úklony). Nelze opomenout také usnadnění proudění krve do mozku, protože otvory v obratlích (foramen) umožňují prostup obratlových (vertebrálních) tepen.

Příznaky provázející bolest páteře

Jak se říká, neštěstí nikdy nechodí samo. Podobně k bolesti krční páteře se často přidružují různé další doprovodné bolesti či nepříjemné vjemy. Mezi ty nejběžnější patří:

• ostré bodavé bolesti hlavy, šíje a ramen
  • svalové křeče
  • závrať (vertigo)
  • nevolnost až zvracení
  • pískání v uších
  • slzení, pocit rozmazaného vidění.

Nejčastější příčiny bolesti krční páteře

Bolesti krční páteře jsou často spojeny s únavou. Ta představuje poměrně běžný jev u lidí se sedavým typem zaměstnání, vysokou pracovní vytížeností či nedostatkem pohybu. Problémy však mohou být způsobeny i dalšími faktory:

• Nevhodné spánkové polohy

Za obzvlášť nevhodný se považuje spánek v poloze embrya, na boku nebo na břiše. Za nejvhodnější polohu se považuje spánek na zádech. Pokud ale nedokážete usnout v jiné poloze, než jste byli doposud zvyklí, dejte si alespoň záležet na kvalitní anatomické matraci a speciálním tvarovaném polštáři.

• Nesprávné cvičení a špatná životospráva

bolavý krk za počítačem

Jde především o jednostranné zatěžování krční páteře způsobené nepřiměřeným zvedáním činek, tenisem nebo i golfem. Podobně je na tom i nevhodné sedavé zaměstnání spojené s nedostatkem pohybu a špatné držení těla. Na uvolnění ztuhlého svalstva se doporučuje rovnoměrné procvičování všech svalových partií, při dlouhém sezení častá změna polohy, výměna kancelářské židle za fit míč a posilování krčního svalstva.

• Těžká fyzická práce

Nošení těžkých břemen, práce u ohnutých zad, monotónně se opakující pohyby v nepřirozené poloze – to vše velmi zatěžuje krční páteř, která na takové situace odpovídá silnou bolestí. Doporučuje se dodržovat přestávky, při kterých si těžce pracující člověk může sednout a odpočinout, natáhnout se nebo jinak změnit dosavadní polohu.

masáž krku

Zdá se vám, že stres s bolestí páteře nesouvisí? Právě naopak, dlouhé hodiny strávené řízením na náročné cestě nebo sezení za počítačem v kanceláři, kde to vře pracovním ruchem, k uvolnění krční páteře vůbec nepřispívají. Vlivem stresu se svaly kolem krční páteře stahují a zapříčiňují nepříjemně bolestivé stavy.

• Horní zkřížený syndrom

Horní zkřížený syndrom znamená narušenou rovnováhu lokalizovanou v oblasti krční a horní části páteře. Jde vlastně o nerovnováhu mezi svaly krku, nejčastěji lopatkovými svaly a svaly na boční straně krku. Problém vzniká v důsledku toho, že zatímco jedna skupina svalů je přetížená, druhá je naopak ochablá.

• Nehody, úrazy, pády

Na vzniku bolesti krční páteře se může podílet i množství lehčích úrazů či nehod, které si se zmíněnými skutečnostmi často vůbec nespojíme. Mezi takové příčiny patří například i prudké zabrzdění při řízení.

První pomoc při bolestech krční páteře

Pokud vás nepříjemně zaskočila bolest zad, vyzkoušejte některý z těchto tipů. Pro okamžitou úlevu je ideální termofor nebo nahřátý ručník. Jednoduchou pomoc a rychlý způsob zmírnění bolestí přináší i prohřátí svalů, relaxační koupel, sauna nebo horká sprcha. I vyhřívání se na slunci během letních měsíců dokáže divy. Podobně pomáhá zmírňovat bolest i masáž zad, která prokrvuje svaly a odvádí škodlivé látky.

Z vitamínů jsou vhodné zejména vitaminy C, B, E a D. Doporučuje se také magnetoterapie, která má analgetický, spasmolytický a protiotokový efekt. Pomáhá uvolňovat křeče (spasmy) a dokáže zmírnit bolesti krční páteře. Z dlouhodobého hlediska je potřeba po odeznění nebo zmírnění bolestí začít s pravidelným cvičením, zpevňováním zádového svalstva a osvojováním si správného držení těla.

Rada: Častým problémem při každodenním zatěžování páteře je nedostatečně vybudované svalstvo v oblasti břicha a krční páteře. Správné cvičení pod dohledem odborníků Vám může velmi pomoci a ulevit od bolestí dlouhodobě. Kromě cvičení nezapomínejte i na správné stravování, tipy jak nabrat svalovou hmotu.